Narrowcasting is een modern communicatiemiddel welke al door veel bedrijven in veel verschillende branches wordt toegepast. Met narrowcasting wordt bedoeld dat er een specifieke boodschap op een scherm wordt afgebeeld welke bedoel is voor een specifieke doelgroep op een specifiek tijdsstip. Narrowcasting wordt al op veel verschillende manieren toegepast in de moderne samenleving. Denk hierbij aan beeldschermen in stadions. Maar ook digitale prijskaartjes in winkels welke ieder moment aangepast kunnen worden.

Marketing middel

Narrowcasting wordt veel gebruikt als marketing middel. Het kan heel goed ingezet worden in winkels maar ook onderweg om reclame uitingen of speciale aanbiedingen op weer te geven. Het is natuurlijk niet nodig om een geschreven tekst op het beeldscherm te tonen. Het kan ook een foto, afbeelding of video zijn. Dit is afhankelijk van de boodschap en de doelgroep. Een filmpje tonen langs een drukke snelweg zal waarschijnlijk weinig bekeken worden, maar een goede afbeelding kan vaak veel meer zeggen in een dergelijk geval. Andere veel voorkomende manieren waarop narrowcasting toegepast wordt is bijvoorbeeld op treinstations of op vliegvelden om vertrek- en aankomsttijden weer te geven. Ook in het onderwijs wordt het al langere tijd gebruikt om bijvoorbeeld het actuele rooster van die dag weer te geven aan de leerlingen.

Interne communicatie

Een opkomende trend is dat narrowcasting steeds vaker gebruikt wordt voor interne communicatie. Vooral voor grote organisaties is dit een uitstekende manier. Zo kunnen er door het gehele gebouw schermen staan, waarop eigenlijk een digitale versie van de nieuwsbrief wordt weergegeven. Alle actuele informatie kan in steekwoorden worden weergegeven. Ook verjaardagen van personeelsleden, nieuwe producten of het voorstellen van een nieuw personeelslid. Allemaal goede onderwerpen welke op de schermen weergegeven kunnen worden. Een goede locatie voor deze schermen zijn bijvoorbeeld in de kantine bij de koffieautomaat of in de lift.

Wat bedoelt men met narrowcasting?